Ny foreldelsesfrist
I statsbudsjettet som regjeringen la frem i dag er det foreslått å utvide dagens meget korte foreldelsesfrist for momskomp til 3 år.
Ny foreldelsesfrist foreslås å tre i kraft fra og med 1. januar 2027, og vil kun gjelde for anskaffelser foretatt fra og med samme dato!
Kort om forslaget
For kommuner og fylkeskommuner blir krav om momskomp etter dagens regel som kjent foreldet etter leveringsfristen for kompensasjonsmeldingen for påfølgende termin. I teorien er dagens foreldelsesfrist på 3 måneder og 10 dager (sett bort fra 3. termin), men i praksis er fristen gjerne enda kortere. Til sammenligning foreldes krav om fradrag for merverdiavgift først etter tre år.
Regjeringens forslag til lovendring er at foreldelsesfristen for momskomp utvides til tre år regnet etter slutten av hver termin.
Adgang til egenretting
Ved siden av en foreldelsesfrist på tre år, skal en kommune også få adgang til såkalt egenretting innen samme tidsrom. Hvis kommunen oppdager at den har krevd for lite momskomp, skal kommunen på egen hånd kunne rette tidligere leverte kompensasjonsmeldinger.
Adgang til å søke om endring av eldre kompensasjonsmeldinger
I forlengelsen av dette, foreslår regjeringen at kommuner også skal gis rett til å søke skattemyndighetene om endring av kompensasjonsmeldinger som er opptil fem år gamle.
Reglene som foreslås er altså at kommunen selv kan endre kompensasjonsmeldinger inntil tre år gamle, mens kommunen må søke skattemyndighetene om endring av meldinger inntil fem år gamle. Regjeringen foreslår at skattemyndighetenes vedtak om å nekte endring av inntil fem år gamle kompensasjonsmeldinger ikke skal kunne påklages.
Revisorbekreftelse – mer arbeid enn i dag
I statsbudsjettet foreslås det at kravet om revisorattestasjon ikke bare skal gjelde for ordinær kompensasjonsmelding, men også at revisor skal attestere kommunens egenrettede kompensasjonsmeldinger. Regjeringen foreslår også at det skal gjelde et krav om revisorattestasjon i saker hvor skattemyndighetene godkjenner søknad om endring av inntil fem år gamle kompensasjonsmeldinger.
Lovforslaget vil trolig bli vedtatt
Finansdepartementet foreslo allerede i november 2024 at foreldesfristen for momskomp skulle utvides til tre år. Det er først nå at forslag til nye lovbestemmelser legges frem for Stortinget.
Erfaringsmessig blir forslag til statsbudsjett ofte gjenstand for politisk hestehandel. I lys av at forslaget om utvidet foreldelsesfrist er utpreget teknisk, tillater jeg meg å tvile på at forslaget vil skape politisk strid. Min antakelse er derfor at Stortinget kommer til å vedta regjeringens forslag om å utvide foreldelsesfristen.
Denne artikkelen vil bli søkt oppdatert når lovforslagene har blitt behandlet av Stortinget.
Ikrafttredelse – det vil i praksis ta 3 til 5 år før lovendringene har full effekt!
Regjeringen forslår at ny foreldelsesfrist skal gjelde fra og med 1. januar 2027 for anskaffelser som skal tidfestes fra og med den datoen. Dette har flere sentrale praktiske sider:
For det første vil en kommune måtte forholde seg til dagens foreldelsesfrist for anskaffelser pådratt i 5. (september- oktober) og 6. termin (november-desember) 2026. Momskomp for slike anskaffelser vil bli foreldet hvis kravet ikke fremsettes senest innen henholdsvis 10. februar 2027 og 12. april 2027 (leveringsfristen for 1. termin 2027 utløper 12. april 2027).
For det annet vil en kommune i 2027 heller ikke ha rett til å sende egenmeldinger til gunst for anskaffelser foretatt i årene 2024-2026. Adgangen til å sende endringsmeldinger til gunst for de tre siste årene vil altså først få full effekt mot slutten av 2029.
For det tredje vil det være bortkastet energi å anmode skattemyndighetene om å endre momskomp til gunst for anskaffelser foretatt i årene 2022-2026. Adgangen til å anmode skattemyndighetene om å endre momskomp til gunst for de fem siste årene vil altså først være relevant hvis en kommune i 2030 eller 2031 oppdager manglende krav om momskomp for anskaffelser foretatt i perioden 2027-2029.
Hvordan dette forholder seg i tilfeller av forsinket fakturering, eller i tilfeller av uriktig fakturering uten merverdiavgift, er ikke kommentert i regjeringens lovforslag. Jeg antar at en leverandørs uriktige fakturering uten merverdiavgift i 2026 vil reguleres av utvidet foreldelsesfrist dersom leverandøren utsteder riktig faktura med merverdiavgift i 2027, men disse typetilfellene er noe som bør avklares med skattemyndighetene.