Opphevelse av kommunale boligstiftelser

- Digitalt kurs
5.
mars 2025

I 2023 ble stiftelsesloven endret ved at kommuner frem til utgangen av 2028 kan beslutte å oppløse kommunale boligstiftelser.

Bakgrunnen for lovendringen er at Stortinget mener stiftelser er en organisasjonsform som ikke fungerer hensiktsmessig for boligsosialt arbeid. En del av bakgrunnen er også at Stiftelsestilsynet de siste årene har avslått søknader fra kommunale boligstiftelser som har søkt om sletting for overføring til kommunen.

Ved sletting av en boligstiftelse vil eiendom og gjeld overføres fra stiftelsen til den kommunen (eller de kommunene) som opprettet stiftelsen. De samme gjelder andre rettigheter og forpliktelser.

På kurset vil foreleserne gjennomgå hvilke krav stiftelsesloven stiller til opphevelse av en boligstiftelse for overføring til en kommune. Videre vil foreleserne gå gjennom hvilke avgifts- og regnskapsmessige konsekvenser en opphevelse vil ha for boligstiftelsen og kommunen. I tillegg vil også andre sentrale forhold bli kommentert, bl.a. forholdet til stiftelsens ansatte, leverandører og kreditorer.

Målgruppe:
Styremedlemmer og daglig ledere i boligstiftelser. Kommunedirektører, økonomi- og regnskapssjefer i boligstiftelser og kommuner mv. Alle som arbeider med boligsosialt arbeid i boligstiftelser og kommuner.

Forelesere:

Ola Fredriksen arbeider som advokat i Advokatfirmaet Fredriksen AS. Han arbeider primært med merverdiavgift og merverdiavgiftskompensasjon. I tillegg arbeider han med skatte- og selskapsrett, og underviser i disse fagene på høgskolenivå.

Asbjørn O. Pedersen er generalsekretær i NKK. Han har 23 års erfaring fra kommunesektoren, og har i alle år jobbet med organisasjon og ledelse, økonomistyring, regnskap, lønn, revisjon, skatteinnkreving og kontroll i små, mellomstore og store kommuner. Han underviser i tillegg ved flere av landets universiteter og høgskoler i emnene finansregnskap, videregående regnskap med teori, regnskapsorganisasjon, kommuneregnskap, strategisk økonomistyring mv.

Påmelding

  • Ny kunde?

    Fyll ut påmeldingsskjemaet nedenfor. Det vil automatisk bli opprettet en brukerkonto og du vil få tilsendt brukernavn og passord til oppgitt e-postadresse. Du bruker tilsendte brukernavn og passord for å hente ut kursbevis etter arrangementet og til påmelding på senere arrangement.

  • Har du gått på kurs hos oss etter 1. januar 2013?

    Da er det allerede laget en profil på deg. Logg deg inn for en enklere påmelding. Du må bruke samme e-postadresse som du har brukt ved tidligere påmeldinger. Dersom du ikke husker passord kan du benytte glemt passord-funksjonen. Ta kontakt hvis du har problemer.

  • Ny e-postadresse?

    Hvis du har brukerprofil hos oss fra tidligere, men fått ny e-postadresse, er det fint om du sender oss en e-post, så skal vi bytte adressen for deg. Da beholder du kursbevisene fra tidligere kurs.

Påmeldingen er stengt!

Kurstid

Dato:
5. mars 2025
Tid:
kl. 09.00 - 12.00

Det digitale møterommet åpner 15 minutter før forelesningen. Vi anbefaler å beregne god tid til oppkobling.

Kurspris

Medlemmer kr. 1 900-
Ikke-medlemmer kr. 2 100,-

Pris gjelder per person. Ved digitale kurs må alle som følger forelesningen være påmeldt via vårt påmeldingsskjema.

Påmeldingfrist

5. februar 2025

NB: Så lenge du finner et påmeldingsskjema under, er det ledige plasser og åpent for påmelding.

Etterutdanning

Kurset er godkjent som 3 timer etterutdanning for de som er NKK-godkjent regnskapsfører.

Kurset er også vurdert som:

  • Etterutdanning regnskapsførere: 1 time foretaksrett, 1 time skatte- avgiftsrett og 1 time finansregnskap
  • Etterutdanning revisorer: 1 time foretaksrett, 1 time skatte- avgiftsrett og 1 time finansregnskap

Andre aktuelle arrangement: