NKKskolen grunnleggende kommuneregnskap
NKKskolen grunnleggende kommuneregnskap er et høgskolestudie i samarbeid med Høgskolen i Innlandet.
Studiet er faglig relevant for deg som vil ha en grunnleggende innføring i kommuneregnskapet. Studiet er relevant for ledere, medarbeidere og revisorer både i kommuner, fylkeskommuner, kommunale foretak, interkommunale selskaper, interkommunale politiske råd og oppgavefellesskap. Studiet har som mål å gi kandidatene en yrkesmessig og personlig basis for å kunne forstå og legge fram et kommuneregnskap.
Studiet er lagt opp med forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner og selvstudier. Høgskolens nettbaserte studiestøttesystem Canvas og Zoom benyttes i undervisningen.
Samling 1 blir en fysisk samling. Vi arrangerer 1. samling på Gardermoen og Førde. Samling 2 og 3 blir digitale samlinger i Zoom.
Innhold
Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor budsjettering, regnskap i kommunal sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.
- Innføring i økonomibestemmelsene i kapittel 14 i kommuneloven
- Innføring i kommuneregnskapet
- De spesielle posteringene i kommuneregnskapet med unntak av pensjon
- Innføring i KOSTRA
- Beregning av minimumsavdrag
- De formelle reguleringer av kommuneregnskapet
- Rammeverket inklusiv prinsipper og handlingsregler
- Strykningsreglene i drifts- og investeringsregnskapet
- Aslutning av drifts- og investeringsregnskapet (innføring)
- Avstemming av de regnskapsmessige sammenhenger og kommuneregnskapets 3 kretsløp
- Innføring i vurderingsbestemmelsene nyttet til balansepostene
- Oppstillingsplanene som inngår i økonomiplanen, årsbudsjettet og årsregnskapet
- Krav om noter og innhold i årsberetningen
Studieplan
Last ned studieplan som PDF
Målgruppe
Studiet er en grunnutdanning for alle som jobber med kommunalt regnskap og budsjett, samt revisorer. Du har størst utbytte hvis du har grunnleggende kunnskap og forståelse om bokføring (debet/kredit).
Relevans for arbeidsliv og videre studier
Studiet er faglig relevant for de som vil ha en grunnleggende innføring i kommuneregnskapet. Studiet er relevant for ledere, medarbeidere og revisorer både i kommuner, fylkeskommuner, kommunale foretak, interkommunale selskaper, interkommunale politiske råd og oppgavefellesskap. Studiet har som mål å gi kandidatene en basis for å kunne forstå og legge fram et kommuneregnskap.
Opptakskrav og rangering
Du trenger generell studiekompetanse eller realkompetanse på tilsvarende nivå for å bli tatt opp i dette studieprogrammet og minst to års arbeidserfaring. Opptak gjøres av Høgskolen i Innlandet.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er lagt opp med digitale forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, praktiske øvelser og selvstudier. Høgskolens nettbaserte studiestøttesystem Canvas benyttes i undervisningen.
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.
Vurderingsformer
Det benyttes skriftlig hjemmeeksamen.
Pensumlitteratur
Boken “Kommuneregnskapet”, 9. utg. av Øyvind Sunde er del av pensumet og vil bli gjort tilgjengelig digitalt i studieperioden. Ellers kan boken kjøpes i papirutgave. I tillegg vil forelesningsmateriale bli gjort tilgjengelig i studiestøttesystemet Canvas. Pensumlitteraturen er inkludert i prisen (unntatt eventuelt trykt utgave av «Kommuneregnskapet»).
Eksamen
4 timers individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
Oppmøte på minst 80% av undervisning som gis på samling.
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Alle tilgjengelige.
Ansvarlig fakultet
Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.
Forskningsbasert undervisning
Studiet bygger på forskningsbasert kunnskap.
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 7,5 studiepoeng; «KOMREGNNKK1000 Grunnleggende kommuneregnskap». Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i kommuneregnskapet, som berører kommunesektoren.
Informasjons- og kildekompetanse
Studentene skal utvikle ferdigheter i å finne og utnytte faglige informasjonsressurser av høy kvalitet innen sine fagområder, både i utdanning og yrkesutøvelse.
Informasjonskompetanse er evnen til å lokalisere, evaluere og bruke informasjon og fagstoff for egne behov. Dette er en faglig nøkkelkompetanse og basis for livslang læring. Høgskolebiblioteket tilbyr undervisning i informasjonskompetanse både på campus og på nett, se høgskolens nettsider.
Undervisningen vektlegger referanseteknikk, kildekritikk, plagiat og fagspesifikk søking. Det forventes at alle studenter har en kritisk holdning til informasjonskilder og bruker disse kildene på korrekt måte i alt skriftlig arbeid gjennom hele studiet. Brudd på reglene om kildebruk reguleres i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet.
Emnekode
KOMREG1000
Studiepoeng:
7,5
Studiets nivå og organisering
Studiet er en grunnutdanning 7,5 studiepoeng, organisert som et samlingsbasert deltidsstudium over et semester. Studiet er oppdragsfinansiert, og tilbys gjennom høgskolens eksternfinansierte virksomhet. Studiet består av emnet «Grunnleggende kommuneregnskap for NKKskolen» (7,5sp).
Studiet er primært samlingsbasert med tre samlinger hvor det er krav om 80 % oppmøteplikt for å kunne gå opp til eksamen. Hver samling går over 2 dager.
Bakgrunn for studiet
Bakgrunnen for studiet er et langvarig samarbeid mellom Høgskolen i Innlandet og NKK, der kurs i kommuneregnskap første gang ble gjennomført høsten 2006. Kurset har blitt videreutviklet og oppdatert for å imøtekomme et kompetansehevingsbehov i arbeidslivet. Kurset er utviklet for de som jobber med kommuneregnskapet og reviderer det i kommunesektoren, og for andre som har administrative eller ledende oppgaver. Kurset skal gi grunnleggende kompetanse knyttet til kommuneregnskapet. Dette omfatter kompetanse på rammeverket for kommuneregnskapet, de lover og regler som regulerer kommuneregnskapet og god kommunal regnskapsskikk.
Foreleser
Asbjørn O. Pedersen er generalsekretær i NKK. Han har 23 års erfaring fra kommunesektoren, og har i alle år jobbet med organisasjon og ledelse, økonomistyring, regnskap, lønn, revisjon, skatteinnkreving og kontroll i små, mellomstore og store kommuner. Han underviser i tillegg ved flere av landets universiteter og høgskoler i emnene finansregnskap, videregående regnskap med teori, regnskapsorganisasjon, kommuneregnskap, strategisk økonomistyring mv.